Oplossingen voor conflicten op het werk

Spanningen of conflicten op het werk hebben impact op de samenwerking en de resultaten van teams en bedrijven. Het inschakelen van een conflictexpert of mediator helpt om een conflicten op het werk of problemen in de samenwerking op te lossen. Om dat wat niet uitgesproken wordt boven tafel te krijgen.

Het ‘gedoe goed benutten’ 

Ieder mens reageert anders als er spanning of druk ontstaat. Juist als er ‘gedoe’ ontstaat, valt er veel te leren. Over jezelf en over de ander. Als je geraakt wordt, zegt dit ook veel over jezelf. Door te klagen, verwijten te maken en te oordelen of beschuldigen, blijf je een beetje weg bij jezelf. Het ligt dan aan de ander.  Dat helpt misschien een tijdje, maar brengt je uiteindelijk niet verder. Want het gaat bij gedoe en conflicten ook altijd over jou. Niet leuk misschien maar enorm helpend om hier over in gesprek te gaan. 

‘Ik help jullie verbindend eerlijk te worden’.

Binnen de samenwerking is het mooiste wat kan ontstaan verbindende eerlijkheid. Een situatie waar je zonder angst voor afwijzing of het contact met een ander te beschadigen eerlijk kunt zijn. Waarbij je je eigen wensen of frustraties kan bespreken. Waarbij je je ideeën en gedachten kunt delen. Waarin je iets kunt laten zien van wat er van binnen bij je leeft. 

Open staan voor elkaar 

Hierbij sta je ook open voor wat er in de ander omgaat en wat de ander ervaart. Zo wordt je samen wijzer, leer je jezelf en elkaar beter kennen en weet je wat er voor jou en de ander ècht toe doet. Zodat je samen tot oplossingen, ander gedrag of afspraken komt die goed zijn voor iedereen. Op deze manier worden lastige gesprekken misschien wel leuk!

‘Als conflictexpert en mediator begeleid ik gesprekken
als het spannend wordt tussen mensen’.

Daarnaast kan ik als facilitator ingezet worden bij gesprekken of conflicten tussen burgers en (semi)overheid, tussen organisaties en klanten, bij klachtgesprekken of bij lastige gesprekken in het onderwijs. Lees verder bij  mediation en gespreksbegeleiding.

‘Door inzicht en vaardigheden
minder stress bij conflicten’.

Voorkomen is beter dan genezen

Naast mediation binnen bedrijven en organisaties, bied ik training en coaching op het gebied van effectief communiceren en conflictvaardigheden. Zodat medewerkers -van bestuur tot uitvoering- meer conflictvaardig worden, zich zelfverzekerder voelen bij lastige gesprekken, kunnen reflecteren op eigen gedrag en flexibel kunnen omgaan met verschil in communicatiestijl.

Training helpt teams sterker te staan

Ik leer je een praktische aanpak ter voorkoming van ‘gedoe’ waarbij je je open opstelt voor de ander.  Zonder dat dit leidt tot onbegrip of onoplosbare conflicten. Ik help je anders te kijken naar wat er tussen jou en een ander gebeurt. Door inzicht in jezelf, inzicht in de ander èn praktische tools, ervaar je meer rust, lef, effectiviteit en vertrouwen als de emoties gaan oplopen. Zo wordt een dialoog met oprechte nieuwsgierigheid naar elkaar de standaard in je manier van werken of organisatiecultuur. Klik hier voor het trainingsoverzicht.

zakelijke mediation zwolle

‘Voorkom dat je vast komt te
zitten in je eigen frame’.

Soms raak je in een conflictsituatie het overzicht kwijt. Omdat je niet precies weet wat er speelt, omdat je geblokkeerd raakt of in een cirkeltje blijft denken. Of je merkt dat er in je bedrijf of team een cultuur is waarin conflicten vermeden worden. Eigen aannames en overtuigingen sturen je gedrag.

Samen sparren kan voldoende zijn

In dit soort situaties bied ik je een luisterend oor en sparren we samen. Ik help je je gedachten te ordenen, een tunnelvisie te voorkomen en geef waar nodig advies over een oplossingsgerichte aanpak die bij jou of je organisatie past. Klik hier voor consult en advies.

Opdrachtgevers

mediation Zwolle

of vul het contactformulier in.

Ik help je graag met de volgende onderwerpen

'We judge ourselves by our intentions and others by their actions'.

 -Stephen Covey-