Spanningen of conflicten op het werk hebben impact op de samenwerking en de resultaten van teams en bedrijven. Het inschakelen van een conflictexpert of mediator helpt om een conflicten op het werk of problemen in de samenwerking op te lossen. Om dat wat niet uitgesproken wordt boven tafel te krijgen.
Het ‘gedoe goed benutten’
Ieder mens reageert anders als er spanning of druk ontstaat. Juist als er ‘gedoe’ ontstaat, valt er veel te leren. Over jezelf en over de ander. Als je geraakt wordt, zegt dit ook veel over jezelf. Door te klagen, verwijten te maken en te oordelen of beschuldigen, blijf je een beetje weg bij jezelf. Het ligt dan aan de ander. Dat helpt misschien een tijdje, maar brengt je uiteindelijk niet verder. Want het gaat bij gedoe en conflicten ook altijd over jou. Niet leuk misschien maar enorm helpend om hier over in gesprek te gaan.
‘Ik help jullie verbindend eerlijk te worden’.
Binnen de samenwerking is het mooiste wat kan ontstaan verbindende eerlijkheid. Een situatie waar je zonder angst voor afwijzing of het contact met een ander te beschadigen eerlijk kunt zijn. Waarbij je je eigen wensen of frustraties kan bespreken. Waarbij je je ideeën en gedachten kunt delen. Waarin je iets kunt laten zien van wat er van binnen bij je leeft.
Open staan voor elkaar
Hierbij sta je ook open voor wat er in de ander omgaat en wat de ander ervaart. Zo wordt je samen wijzer, leer je jezelf en elkaar beter kennen en weet je wat er voor jou en de ander ècht toe doet. Zodat je samen tot oplossingen, ander gedrag of afspraken komt die goed zijn voor iedereen. Op deze manier worden lastige gesprekken misschien wel leuk!
‘Als conflictexpert en mediator begeleid ik gesprekken
als het spannend wordt tussen mensen’.
Daarnaast kan ik als facilitator ingezet worden bij gesprekken of conflicten tussen burgers en (semi)overheid, tussen organisaties en klanten, bij klachtgesprekken of bij lastige gesprekken in het onderwijs. Lees verder bij mediation en gespreksbegeleiding.